Forrás: Dvorák Bence
Kiegészítette: Kiss Tamás, WebLego
Az Audacity nevű hangszerkesztő program a legtöbb amatőr felhasználói igényt kielégíti, ráadásul még pénzbe sem kerül.
Az Audacity ingyenessége koránt sem jelenti azt, hogy komolytalan programmal lenne dolgunk. Az eleinte persze egyszerűnek indult hangszerkesztő mára komoly versenytársává vált a drága kereskedelmi szoftvereknek.
Az program Windows 9x/Me, valamint NT4/2000/XP rendszereken kívül Linux, sőt a Mac OS9, Mac OS X alá is elkészült, igazi multiplatformos szoftver.
Azt, hogy csak látszólag egyszerű az szoftver, az is jelzi, hogy 24 és 32 bites hangmintákat is támogat. Ezeket képes lejátszani kisebb tudású hangkártyákon is.
Az Audacity kezelőfelülete részben magyar nyelven szólít meg minket -- egy kicsit furcsa, hogy az egymás alatti funkciók közül az egyik magyar, a másik még angol nyelvű.
Kezelőfelületét dokkolható eszköztárakkal látták el, ezeket leválaszthatjuk a felületről, és bárhol elhelyezhetjük a munkaasztalon. A lejátszás vezérlő eszköztár a legszembetűnőbb, itt találhatók a lejátszás vezérlő gombok (sorrendben: ugrás az elejére, lejátszás, felvétel, megállítás, leállítás, ugrás a végére), melyek magnókon, sétálómagnókon, CD-lejátszókon is használatos, egyetemes piktogramokkal vannak ellátva.
Előttük egy csoportban hat alapvető szerkesztési eszköz található. Az első a kijelölő kurzor. Ha ezt kiválasztva a megnyitott hang képére kattintunk, akkor a lejátszási pozíciót határozhatjuk meg, "kattint és húz" módszerrel pedig egy tetszőleges részt jelölhetünk ki.
Tőle balra található a burkológörbe eszköz, amivel a hangminta hangerejét állíthatjuk, egy kattintással pedig új töréspontot adhatunk a görbéhez. Használata roppant látványos, a hang képe körül egy vastagabb kék vonal jelenik meg, ami a maximális jelszintet mutatja.
A ceruzával izgalmas dolgokat csinálhatunk. Használata előtt alaposan rá kell nagyítanunk a hangminta képére (ha a nagyítás mértéke még nem elegendő, azt a program hibaüzenettel jelzi). Megfelelően közelről nézve a hang képe apró pontokból áll, melyeket egy görbe köt össze. Ezeket a pontokat ragadhatjuk meg a ceruzával, illetve kattint és húz módszerrel egyszerre több pontra is hatást gyakorolhatunk. Ezt apró kattanások eltüntetésére érdemes használnunk, egyébiránt nem érdemes vitézkedni vele, mert többnyire csak tönkretesszük a mintát.
A nagyítót használata nem okozhat sok gondot: a bal egérgombbal kattintva közelíthetünk, a jobbal távolíthatunk, illetve a bal egérgombot nyomva tartva ki tudjuk jelölni azt a részt, amit teljes szélességre szeretnénk nagyítani. A nagyítótól balra egy vonalat találunk két nyilacskával, ami az időeltoló eszköz piktorgrammja. Ezzel a hangmintát megragadva jobbra-balra helyezgethetjük az időtengely mentén.
Az utolsó eszköz a Multi-Tool névre hallgat. Ennek használata gyakorlottabb felhasználóknak ajánlott, mivel az eddig felsorolt összes eszközt helyettesíti. Ha kijelölni kívánunk vele, ugyanúgy kell használnunk, mint a kijelölő kurzort, ám a hangerő burkológörbe határvonalát és a kép bal, illetve jobb szélső csíkját jobb elkerüljük. A burkológörbe határvonalán kurzorunk átvált burkológörbe eszközre, a két végén pedig az időeltolóra. A jobb egérgombbal kattintva nagyíthatunk, az egér görgőjével pedig ki-be zoomolhatunk.
A vezérlő eszköztártól jobbra találhatók a keverő és szerkesztő eszköztárak. A keverőn a visszajátszás, valamint a bemenő jel hangereje szabályozható. Kiválaszthatjuk azt is, hogy melyik bemenetről kívánunk digitalizálni (ez hangkártyánként változó). A szerkesztés eszköztáron a kivágás, a másolás és a beillesztés művelet ikonja mellett a Trim Outside Selection és a Silence is helyet kapott. A Trimmel a kijelölt részen kívül mindent eltüntethetünk, míg a Silence-szel fordítva: csak a kijelölt rész helyére kerül csend. Két görbe nyilat ábrázoló gomb jelöli a szerkesztési művelet visszavonása és a visszavonás utáni ismételt végrehajtás szolgáltatást. Mellettük található még a zoomolás eszköztára, amelyen a közelítés és távolodás mellett a kijelölt részt az ablakhoz igazító, valamint a teljes projektet megmutató nyomógomb található.
Húzd és ejtsd módszerrel pakolászhatjuk kedvünkre a különböző sávok között a hangmintákat vagy rendezgethetjük a sávokat. Minden hangsáv elején van egy kis panel a legfontosabb információkkal és egy lefelé mutató fekete nyilacska alatt egy lokális menüvel. Itt léptethetünk le vagy fel sávot, illetve feloszthatjuk a sztereó sávot két önálló monóra. A hang képét nemcsak a hagyományos hullámalak formátumban, hanem dB skálájú hullámalakként, színképként, valamint hangmagasságképként (EAC -- Enhanced Autocorrelation) is lehet ábrázolni. Itt állíthatjuk be a sáv bitmélységét, illetve mintavételi frekvenciáját is. A sávokat némíthatjuk vagy szólóba kapcsolhatjuk (olyan, mintha az összes többi sávot elnémítanánk), illetve állíthatjuk a hangerejét és a sztereó balanszot -- ez utóbbi kettő a végtermékre nincs hatással, csupán a szerkesztést hivatott segíteni. Sztereó sávokat vághatunk egy sávra, állíthatjuk monóra.
A menüsor
A Fájl menüben megnyithatunk WAV, AIF, AU, OGG, MP3, AUP (XML-alapú Audacity project) file-okat, és most már ffmpeg kompatibilis fájlokat is (ezekhez dll kiegészítések szükségesek, letöltés innen) exportálhatunk ugyanilyen formátumokba. Itt találjuk a beállításokra szolgáló almenüt is. Ebben adhatjuk meg az alapvető ki- és bemeneti eszközök mellett az alapértelmezett mintavételezési frekvenciát (tévesen itt mintavételezési sebességnek hívják), a bitmélységet, illetve a valós idejű, valamint a jó minőségű mintavételi konverterek típusát.
Az egyes funkciók gyors elérését szolgáló billentyű-kombinációkat és az egérműveletekre végrehajtandó parancsokat kedvünkre módosíthatjuk.
A Szerkesztés menü első felében a szerkesztés eszköztáron található műveletekkel találkozhatunk. A menüben emellett szerepel még a split (a kijelölt helyen két külön sávba vágja az eredeti sávot), illetve a kettőzés (olyan mint a split, de az eredeti kijelölés helyén is megmarad a hang) lehetősége is.
Ez alatt vannak a speciális kijelölő parancsok (mindent kijelöl, kijelölés a kurzortól, illetve kurzorig). A Find Zero Crossings nagyon hasznos parancs: a kijelölés határait kis mértékben módosítja úgy, hogy a hanghullám periódusának nullpontjára essenek, így elkerülhetjük a kattanó hangot, ami ellenkező esetben létrejöhet. A Selection Save-vel elmenthetjük a kijelölés pozícióját, amit később a Restore paranccsal visszahívhatunk. Külön menüparancs van a kiválasztott rész vagy a teljes sáv elejére, illtev végére történő ugrásra. A Snap to... szolgáltatás bekapcsolásával a kijelölésünk határait a program mindig automatikusan a legközelebbi másodpercre mozgatja, azaz például ha 3,2-höz illesztjük, a program 3-hoz teszi.
A Nézet menüben a nagyítási funkciók mellett megadhatunk a képernyő egyéb részeire vonatkozó beállításokat, például meghatározhatjuk a hangsáv megjelenítésének vízszintes mértékegységét, ami lehet például idő, film frames, CDDA frames, CDDA szektor stb. Itt található az eddig elvégzett műveletek listája (History), amelynek segítségével tetszés szerinti mélységben visszavonhatjuk az előzőleg kiadott parancsokat.
A Projekt menüben a teljes projektünkre vonatkozó utasításokat, köztük a többsávos szerkesztéshez szükséges menüpontokat találhatjuk. Itt importálhatunk újabb hangfile-okat, melyek egy projekten belül újabb sávban fognak megjelenni. Készíthetünk egy "Címke sáv"-ot, melyre az idő függvényében megjegyzéseket írhatunk, például hogy épp melyik hangszer lép be az adott ponton. Ha a hang képén kijelölünk egy részt, az Add Label At Selection szolgáltatás (Ctrl B), segítségével pont oda tehetjük a kommentárunkat a kijelölés kezdetétől kezdődően. Érdekes, hogy a Címke sávot külön a Fájl menüben menthetjük el, és itt a Projekt menüben tölthetjük be.
Egy másik speciális sávot, nevezetesen idősávot (Time Track) is beszúrhatunk. Ennek beosztása megegyezik a fölötte látható vonalzóéval, alatta pedig egy vonalat látunk. Ez a vonal az eszköztárban található burkológörbe eszközzel módosító: ezzel azonban nem a projekt hangerejét, hanem a sebességét, tempóját módosítjuk. A vonalzó beosztásának az a lényege, hogy ha módosítottuk a tempót, látni fogjuk az eredeti vonalzóhoz képest az eltérést. Az idősávban történő sebességmódosítás a hangmagasságot is megváltoztatja.
A profi sávos szerkesztőkhöz hasonlóan MIDI file-t is importálhatunk az Audacitybe, bár szerkeszteni nem tudjuk (legfeljebb egy-egy oktávval lejjebb, illetve feljebb léptethetjük a hangmagasságát).
Szintén a Projekt menü alatt található az MP3-exporthoz mellékelhető ID3v1-es és ID3v2-es tagek szerkesztője. A többsávos szerkesztésnél hasznos még az Align tracks menüpont, amelynek segítségével egymáshoz, a kijelöléshez vagy a kurzorhoz igazíthatók a sávok, időben eltolva.
A Generálás menüben a kijelölt részre vagy a teljes sávra csendet, egyszerű színusz-, fűrészfog- vagy négyszögjelet, esetleg fehérzajt generálhatunk tetszőleges frekvenciával és amplitúdóval. Ezenkívül található még két egyelőre beta állapotú eszköz: a Klick track metronómjeleket, a Pluck pedig egy meghatározott magasságú hangjelet szúr a sávba. Ezek használata során lefagyhat a program, jobb esetben pedig nem történik semmi.
A beépített effektusok
A programban számos beépített effektust találunk. A legelső menüpont az utoljára végrehajtott effektus ismétlése, ez akkor hasznos, ha úgy érezzük az elvégzett effektus nem fejtett ki kellő intenzitást.
Change pitch: itt a hangmagasságot változtathatjuk úgy, hogy a tempó változatlan marad. Kiválaszthatjuk a kezdő és a cél hangmagasságot, félhangonkét, százalékban vagy akár egész pontosan Hz-ben megadva a frekvenciát.
Change Speed: ez hangmagasság változásával együtt járó sebességmódosítás. Érdekessége, hogy nemcsak százalékban, hanem az analóg lemezjátszók lemezforgatási sebességében is megadhatjuk a változtatást. Például ha egy 78-as fordulatú lemezt megfelelő lemezjátszó hiányában 45-ös vagy 33-as fordulaton vettünk fel, akkor itt egyszerűen visszaállítjuk a megfelelő sebességet.
Change Tempo: a lejátszás sebességét változathajuk a hangmagasságtól függetlenül. Három féle módon adhatjuk meg a változás mértékét, a szokásos százalékos meghatározás mellett a zenei életben meghatározó jelentőségű mértékegységgel (BPM -- beat per minute, azaz a percenkénti ütemszám) is dolgozhatunk. Ekkor meg kell adnunk a dal eredeti BMP-jét, majd azt, hogy mire akarjuk változtatni. Ezeken kívül másodpercalapúan is dolgozhatunk: a program megadja a hanganyag hossztát, nekünk pedig csak azt kell beírnunk, hogy mennyire változtassa.
Compressor: az általunk beállított hangerőszintet meghaladó részeket meghatározott arányban erősíti, illetve halkítja. A Threshold csúszka a küszöbszintet állítja, a Ratio a kompresszálás arányát, az Attack time pedig pedig a felfutás sebességét.
Equalizer: a hang egyes frekvencia-összetevőit erősíthetjük vagy elnyomhatjuk. Az Audacity equalizerével a 30 és 10000 Hz közötti tartományon erősíthetünk illetve gyengíthetünk. Eredetileg egy egyenes vonalat látunk a képernyőn. Ha ezt a vízszintes skálán leolvasott frekvencia pontjában megragadjuk, és felfele húzzuk, akkor azzal azt a frekvenciát erősítettük. Előre definiált beállításokat is kipróbálhatunk, melyek között elterjedt lemezjátszókhoz készített beállítások is megtalálhatók, többek között a RIAA korrekcióhoz szükséges paraméterezés. Így az Audacityvel is elvégezhető a megfelelő előerősítő nélkül rögzített hanglemez-felvételek utólagos korrekciója.
FFT szűrő: szintén hangszínszabályzásra használható, csak itt nagyobb szabadságunk van, ugyanis 0 és 24 kHz között szabályozható grafikusan a szűrés.
Erősítés: egyszerűen változtatja az amplitúdót, vagyis a hangerőt. Itt nagyon hasznos a Kivágás nem engedélyezett feliratú kapcsoló. Ez alapesetben be van kapcsolva, és nem engedi, hogy túlvezéreljük a sávot, csúnya torzítást okozva ezzel.
Felkeverés: a kijelölt részen úgy módosítja a hangerőt, hogy a teljesen csendből lineárisan erősödik fel a jel. A lekeverés menüpont hatása értelemszerűen ugyanez, csak fordított irányba. Paraméterezni nem lehet, ha nem jó a lineáris erősödés, akkor kézzel, a burkológörbe állításával kell a megfelelő fel- vagy lekeverést beállítani.
Fáziseltoló: fáziseltolásos effektusokat hozhatunk létre. Ilyenkor az eredeti hang mellett szól az időben eltolt másolata, így bizonyos frekvenciák hol kioltják, hol erősítik egymást). Megadhatjuk az LFO azaz alacsonyfrekvenciás oszcillátorral a fáziseltolás sebességét és kezdő fázisát, a szakaszokkal pedig hogy hány fáziseltolt másolat legyen. A visszajelzés csúszkával tulajdonképpen a visszacsatolás mértékét állíthatjuk be, azaz a fáziseltolt képet visszakeverhetjük az eredeti jelbe, és így intenzívebb hatást érhetünk el. Ehhez hasonló effektus a Wah-Wah, ami frekvenciaszűrő, a szűrő jósági tényezőjének (rezonancia) változtatási lehetőségével megfejelve.
Megfordítás: a magyarítás kissé szerencsétlenül két "megfordítás" menüpontot eredményezett. Az elsőben a frekvenciák fázisfordításáról (invert), míg a másodikban a lejátszás megfordításáról van szó (reverse).
Mélykiemelés: tulajdonképpen egy equalizerrel is megoldható effektus, ám itt elég megadunk, hogy milyen magas frekvenciáig és hány dB-lel erősítse a frekvenciákat.
Normalize: használatával a lehető legnagyobb torzításmentes hangerőt érhetjük el, emellett megszünteti a DC-eltolást (amikor a hullámalak középvonala nem esik egybe a 0 ponttal).
Repeat: tulajdonképpen némi vágólap-művelettől kímél meg minket, a kijelölt részt annyiszor szúrja be maga mögé, ahányszor kívánjuk.
Visszhang: rendkívül egyszerű effektus, a késleltetési idő és az elhalás mértéke állítható be.
Zajszűrő: az Audacityben egyszerű, ám rendkívül hatásos zajszűrő található. Első lépésben ki kell jelölnünk a hangmintából egy adag zajt, amit majd szeretnénk eltávolítani, majd a Zajprofil készítése gombra kell kattintanunk. Ezt követően jelöljük ki az szűrendő tartományt, és a Zaj eltávolítása gombbal tüntessük el a korábban kijelölt részhez hasonló zajösszetevőket. Egyedüli beállítási lehetőségünk, hogy a szűrés milyen intenzitással történjen. Nem árt óvatosan bánnunk ezzel a szűrővel, erősen javasolt a Preview gomb használata, mivel a túl intenzív zajeltávolítás a felvétel minőségét is alaposan ronthatja.
Még számos hangmódosítás kiegészítő dll tölthető le a programhoz.
Idehoztam a másik weboldalamról, hogy kéznél legyen! :)
|